reklama

Linux - Alternatíva Windowsu, aj s Windowsom

Windows, Linux, MacOS... Asi najznámejšie operačné systémy. Ktorý si však vybrať, aby spĺňal všetko, čo z počítača potrebujete dostať a podľa možnosti v čo najrýchlejšom čase? Predražený MacOS of firmy Apple, ktorý beží len na tých "suprových mašinkách?" Alebo starý dobrý Windows, ktorý sa vám bez kvalitného antivírusu (väčšinou aj plateného) po čase úplne spomalý a váš disk bude vykazovať menej a menej miesta? Ostal nám Linux... Malý, nenápadný systém, dodávaný v rôznych distribúciách a s rôznymi pracovnými prostrediami. Dnes si ukážeme, prečo práve on.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Linux založil... A počkať! Takýmito rečami nikoho o jeho kvalitách nepresvedčíme. Poďme priamo na vec! Linux je jeden z tzv.

Obrázok blogu

"OpenSource" systémov, t.j. môžete si ho prerobiť podľa seba a distribuovať pod vlastným menom. Má veľmi veľa distribúcií s rôznymi pracovnými prostrediami. Najznámejšie sú Ubuntu (Unity), Kubuntu (KDE), Xubuntu (Xfce), alebo moja obľúbená slovenská verzia snázvom Greenie (Gnome). Ja osobne používam Ubuntu 11.10 a prostredím Gnome 3, nakoľko mám hroznú averziu voči Unity. Teraz si po poriadku vezmeme veci, ktoré ľudia najčastejšie robia so svojím PC a ukážeme si, ako ich robiť s Linuxom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Filmy, videá a hudbaKaždý si rád pozrie na počítači svoj obľúbený film, seriál, či len obyčajné

video na Youtube (neviem, či Američanom nenapadne zrušiť aj ten). Na prehrávanie videosúborov má linux integrované programi ako napríklad Totem, alebo Dragon. O kodeky sa trápiť nemusíte, nakoľko pokiaľ chýbajú len potvrdíte ich inštaláciu a systém sa sám o všetko postará. V linuxe sa taktiež nachádza aj veľmi obľúbený prehrávač a to VLC, ktorý je dostupný v tzv. Centre Softvéru a to samozrejme zadarmo. Potrebujete však nejaké video zostrihať? Žiaden problém! V softvérových repozitároch nájdete všetko, čo na to potrebujete... od úprav zvukových súborov až po kvalitné videoeditory (napr. OpenShot). A finálne k našej hudbe. O tú sa vám bude starať dvojica najlepších programov a to Banshee (ubuntu) alebo Amarok (KDE). Poskytujú všekto, čo by ste od svojho bežného prehrávača očakávali. Máte PC pripojený k telke a aj s ovládačom? Potom odporúčam program Moovida, ktorý je oveľa lepšou verziou Windows Media Centre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kancelária a práca Tabuľky, tabuľky, tabuľky... Otras! A verte mi, tabuľky mi vďaka mojej škole vyplnili už jeden celý polrok. Vyplniť tie bunky, spraviť z nich graf a poprirádzať hodnoty. Mňa osobne to nikdy nebavilo, čo však neznamená, že tu v linuxe na to nikto nemyslel. Kompletný balík LibreOffice sa postará, aby sa vám tvorilo pohodlne, rýchlo, ale hlavne efektívne. Dokumenty, tabuľky, prezentácie, dokonca aj úpravy

obrázkov! To všetko zvládne tento šikovný kancelársky balík. Ak však ste navyknutý na "windowsácky" Microsoft Office, vôbec nemusíte vešať hlavu! S programom "PlayOnLinux" si vyberiete z ponuky distribúciu, ktorú chcete používať a jediné čo už len budete musieť spraviť je odlikať "next, next, next..." ako pri bežnej inštalácií. Linux podporuje väčšinu softvéru od Microsoftu, vďaka programu W.I.N.E. K práci neodmysliteľne patrí aj práca s internetom. Ste zvyknutý na svoju Mozillu, Chrome, či Internet Explorer? Nemusíte presedlávať! Všetky tieto prehliadače tu otvoríte jediným kliknutím a s úplne rovnakým prostredím sa môžete pustiť do prehliadania webu. Podpora Flashu je samozrejmá. Ale, čo ak si potrebujete zavolať? Žiaden problém! Je tu skype pre Linux! Jedinou výhodou čo som si v tejto súvislosti všimol je, že v linuxe sa nezahadzujete hľadaním a inštaláciou ovládačov (drivery). Toto som ocenil hlavne pri mojej webkamere od ktorej som stratil inštalačné CD a driver na príslušnú verziu Windowsu by som hľadal márne. To platí aj o zvuku a grafike.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zábava a hry Patríte k tým ľuďom, ktorý si kúpili mašinu len preto, aby sa mohli hrať? Nemusíte vôbec ohŕňať nosom, ako sa to aj mne zo začiatku zdalo. Niekedy som bol celkom závislý na hre World Of Warcraft. Držal som si v počítači Windows, len aby som to mohol hrať. Ale teraz, je tu

Obrázok blogu

jednoduchšie aj vďaka programu "PlayOnLinux", ktorý v spolupráci s W.I.N.E pripravý váš linuxom vybavený počítač na väčšinu windowsowského softvéru, či sú to hry, alebo hocičo iné. Samozrejme, v repozitároch sofrvérového strediska som našiel niekoľko veľmi zaujímavých titulov, samozrejme zadarmo, ktoré sa aj graficky vyrovnajú bežným hrám pre PC. Používate službu Steam, na hranie po internete? Kľudne tak robte aj naďalej. Je plne funkčná a osobne som nenarazil na žiadne problémi počas hrania C&C Red Alert 3 po internete. Osobne však najradšej hrajem Prince of Persia (2008). Prečo tieto hry hrajem radšej pod Linuxom? Narozdiel od Windowsu, v Linuxe nemám vírusy, ktoré by mi spomaľovali môj počítač a ani žiadne ďalšie zbytočne procesy. Teda, vyššie reakcie, vyššie FPS = lepší zážitok z hry. A teraz mi nedá nespomenúť jeden konkrétny program a to Stellarium! Nastavíte si lokáciu a už sa len pozeráte na nočnú oblohu ktorá je priamo nad vami hoci aj cez deň :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ako som myslel ten nadpis?

Windows priamo v Linuxe? Niektorý ľudia sa určite zasmejú, ale v skutočnosti je to úplne jednoduché a to vďaka VirtualBox-u. A nemusí to byť len windows... ja som si v tom napriklad nechal bežať verziu androidu pre PC :)

Zhrnutie Či som vás týmto presvedčil. alebo nie, Linux je obsahovo bohatý operačný systém, ktorý splní všetky vaše požiadavky. Vďaka podpore aplikácií z windowsu a tisíckam programov z Centra Softvéru poskytuje tie najlepšie nástroje pre prácu či už s dokumentami, internetom, alebo len obyčajnými hrami. Kľudne si ho skúste :) Nič za to nedáte

Obrázok blogu
Fredy Oľha

Fredy Oľha

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Jeden z davu, vždy ale niečím vyčnieval...nikdy nevydrží na jednom mieste veľmi dlho, ale kým tam je, vždy je to zaujímavé ;) Zoznam autorových rubrík:  Tvorba

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu